Hitofude-kofta

Här kommer ett tips på en väldigt rolig och annorlunda kofta att sticka!
Den heter Hitofude och mönstret hittar du på stick- och virk-communityn Ravelry. Man måste vara medlem för att ta del av mönstrena, men det är enkelt och helt gratis att bli. Sedan kostar själva mönstret ca 18 kr att köpa.
Det speciella med den här koftan är att den stickas helt i ett stycke, man tar inte av garnet en enda gång, vilket gör att den alltså är helt sömlös.
Jag har valt att använda min kofta som en öppen modell, men den går att ha omlott, och i mönstret kan man även lägga till ett knapphål och en knapp om man vill det.
Jag använde mig av garnet Malabrigo Sock i färgen 803 Ochre. Garnet är handfärgat och de vackra färgskiftningarna passar väldigt bra till en sån här spetsmodell. Det gick precis åt 3hg i storlek L, men då har jag förlängt den aningen med en mönsterrapport.
/ Hanna

6 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jättefin kofta! Vacker mönster och härlig färg.

    SvaraRadera
  3. Åh så snygg! Bästa koftmönstret då man slipper fästa en massa trådar. Passar det att sticka i ert tunna lingarn med tro? Har själv en hitofude i ullgarn men vill gärna ha en sommarkofta med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det funkar utmärkt att sticka Hitofude-koftan i vårat tunna lingarn, masktätheten passar jättebra!

      Radera
  4. Haha, jag har sagt HiFoTude hur länge som helst, det är först nu jag ser att det står HiToFude... ;)
    Hursomhelst är den jättefin, måste göra en jag med!

    SvaraRadera
  5. Finns det något bra ställe att översätta mönstret?

    SvaraRadera