Smygmaskvirkade vantar

 Jag har virkat mig ett par nya vantar ! 
Dessa är virkade med smygmaskor efter ett järbo mönster nr91071 modell E 

(gratis mönster i pdf hittas här http://media.jarbo.se/patterns/pdf/91071_low.pdf )

Smygmaskvirkning kan virkas i olika strukturmönster, jag valde en som får sneddade linjer.
Jag virkade stl M och då ska det vara en bård nedtill på 6v men jag virkade 4v. 
Jag justerade också toppen på vanten för att få den lite rundare med snabbare hoptagningar: 
virkade ihop maskor 2 och 2 i 1v, 1v sm utan hoptagningar. Jag upprepade dessa 2v tills 4m återstod då tog jag av garnet och sydde ihop.
Mina vantar är virkade i YlloTylls Jämtlandsull den 3tr mellangrå, ca 90gr gick åt till stl M.
Jämtlandsullen har mycket av ullfettet lanolin kvar som ska vara mjukgörande, så jag hoppas mina nariga vinterhänder får sig en boost nu =)

Dessutom gör lanolinet att vantarna blir extra motståndskraftiga mot kyla och väta, inte dumt det heller!

I mönstret används garnet Raggi som vi har i butiken i både enfärgat och melerat, annars är tex Drops Nepal, Drops Alaska och Ullgarn Extra2 från Yllet andra garnalternativ.

/frida

1 kommentar: