Flerfärgsstickning med lyfta maskor


Sedan den trevliga boken "Sticka flerfärgsstickning med lyfta maskor" av Madelaine Jansson & Lotta Bengtson kom ut tidigare i vintras har den gamla tekniken med flerfärgsstickning i lyfta maskor fått ett uppsving.

Själv har jag länge tyckt om denna stickteknik som är lätt beroende framkallande. Sedan många år tillbaka har vi haft en kofta med denna teknik som vi för ett par år sedan lyfte fram igen och har uppstickad i butiken i både lingarn och ullgarn. Just den koftan började jag sticka på i början på hösten med 1tr Rauma Finull och 1tr Noro Silkgarden Sock men jag fick en annan masktäthet och därav blev den halvfärdiga koftan liggandes i väntan på att jag ska orka räkna om måtten.

Påbörjade istället en barntröja i Visjö och sedan blev det ett par muddar/halvvantar till Syfestivalen. Barntröjan är stickad i ljusgrå & karamell medan halvvantarna är stickade i grå & karamell. (bilden ovan)

Nu är jag halvvägs på ytterligare en barntröja ev slipover och även den stickar jag i Visjö.
Där testade jag att vända på färgerna efter halva stycket som också gav en trevlig effekt.
Denna stickas i naturvit med karamell som mönsterfärg.

Vi har boken till försäljning och den kostar 220:-

Kan varmt rekommendera denna stickteknik.
Provar du tekniken till ett befintligt mönster som inte bygger på lyfta maskor så kontrollera stickfastheten noga. Tekniken drar ihop sig en hel del på bredden men det kan justeras med att sticka med större stickor än vad garnet/mönstret anger.

/annelie

Tips! Ny mössa till våren? Fridas basker stickad i Vidal Alpaca är också stickad med lyfta maskor tekniken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar