Virkad babyfilt med mormorsrutor


Få saker är väl så mysiga, som att få sticka eller virka till en liten bebis! När min syster väntade sitt första barn förra året, var jag förstås eld och lågor över alla gulliga små saker jag skulle få göra till den efterlängtade. Det första projektet blev en filt i mormorsrutor, efter det här mönstret. Yll o tylls variant på bilden till höger, är virkad med bomullsgarnet Mandarin Petit, men eftersom barnet skulle födas i oktober, valde jag istället det mjuka alpackagarnet från Garnstudio och fick en jättefin filt som blev både varm och lagom tjock.

När nu min andra syster också ska bli mamma, ville jag förstås göra något lika fint till hennes barn, men efter att ha virkat och monterat de 63 mormorsrutor som behövs till filten, och därmed fäst över 600 trådar, var jag lite sugen på att prova något annat... Inspirerad av Fridas fantastiska kuddar med den söta African Flower, provvirkade jag en ruta i de färger min syster valt ut. Jag tyckte själv att den blev väldigt fin, men min syster föredrog mormorsvarianten, så det var bara att sätta igång.

De klassiska mormorsrutorna är verkligen ett perfekt nybörjarprojekt, om man kan virkningens allra enklaste grunder och vill ge sig på något lite större arbete. Jag hade inte virkat så mycket alls innan jag började med filten, men mönstret är så regelbundet att man lär sig det efter bara några rutor. Till den här filten behövs ett nystan av vardera fyra mönsterfärger, samt två nystan av en kantfärg. Virknålen som används är storlek 2½-3. Behöver man hjälp med de olika maskorna, har Garnstudio en jättebra handarbetsskola.

Att fästa trådar hör definitivt inte till mina favoritsysselsättningar, så enda sättet att orka sy fast alla ändar, har blivit att virka ett antal rutor och fästa trådarna efter hand.
Jag tröstar mig dock med de virkade rutornas stora fördel: att de är så lätta att ta med sig. Har man förmånen att kunna ligga på stranden och virka några dagar, känns fästandet av några trådändar plötsligt inte så farligt...

Än så länge har jag inte hunnit virka så många rutor, men så har jag också några månader på mig. Och jag vet ju hur fint det blir när virkningen är klar, alla trådar fästa och rutorna monterade. Så här glad blev min systerdotter Nancy över sin fina filt! /Térèse

3 kommentarer:

  1. Åh så fint! Den där lilla känner man igen! / Den stolta modern :-)

    SvaraRadera
  2. Håller också på med en babyfilt, hittade din sida nu av en slump. Hur fäster du trådarna på bästa sätt när du gör rutor? Man vill ju att det skall hålla i en tvätt!

    SvaraRadera
  3. Hej. vilka mått har du på babyfiltarna

    Mvh / Britt

    SvaraRadera