Virkade grytlappar

Inflyttningspresent till kompisen blev självklart virkade grytlappar som hon lite fint tipsat om att hon önskade =)
De två randiga är virkade i det grövre bomullsgarnet Paris från Garnstudio. Lagom tjockt, finns i många fina färger och är prisvärt (25:-/50gr).

Dessa är virkade med halvstolpar och virknål nr 4. De är ganska så rejäla väger ca 60gr/st och upplagt 36m. Jag avslutade med 1v fm och sedan 1v kräftgång runt om. Färgerna som jag använt är naturvit nr 17 som bas och ränder i beige nr 26, ljusblå nr 29 och petrolblå nr 48.

Sedan blev de 2 våffelvirkade grytlappar också av bara farten. Jag testade att virka med garnet Cotton Linen Stripes och blev glatt överraskad. Garnet var lätt att virka med, delade sig inte, och meleringen i garnet gav fint liv samt gör den lite mer smutstålig. Blandningen bomull/lin gör dem också lite stadigare vilket är trevligt, tror att man lika gärna kan ha dem till grytunderlägg om man vill.
Jag utgick från Maria H.s mönster på våffelvirkade grytlappar nr 745 men ändrade kanten till vanlig picot på den ena och 2v fasta maskor på den andra. 3nystan behövs till 2st grytlappar och jag har virkat i den benvita färgen nr 102.
Känner mig sugen att prova någon av de andra färgerna för att se hur det blir för jag gillade verkligen garnet, återkommer med bild isf. /frida

1 kommentar:

  1. Ja är de inte fina våffelgrytlappen..jag har oxå virkat ganska många av dem i olika garner för att testa.ha en bra dag

    SvaraRadera