Liten pläd med mormorsrutor





Att virka rutor är ett roligt och lagom stort projekt. Här har jag
valt den traditionella mormorsrutan - trevlig i all enkelhet.



Rutorna är kombinerade i ett "schackrutigt" mönster i färgkombinationerna
grön/gul/naturvit och lila/cerise/brun. Ytterst på varje ruta har jag
virkat ett varv med antingen naturvit eller gul.
Rutorna är ihop sydda räta mot räta i yttersta maskbågen så att sömmen blir smidig.
I varje hörn har jag fäst en tofs som jag gjort av garnresterna.

Eftersom jag inte orkade göra någon större pläd, blev det en liten (ca, 70x70 cm) lagom att ha på en fåtölj, eller på en liten bänk.
Jag har använt virknål nr 5 och garnet Paris blandat med lite restgarner som jag hade hemma.
Det gick åt motsvarande ca 9 nystan Paris totalt.
Som ni ser paxade min katt pläden redan under uppbyggnadsstadiet, så den är hennes nu. /Maria A.

6 kommentarer:

  1. Katten gillade den,, den va fin o fräscha färger..kikka

    SvaraRadera
  2. Jättefint Maria!

    SvaraRadera
  3. Åh en så vacker pläd....och jag småler när jag ser kattens kudde!

    SvaraRadera
  4. Jag är fullständigt överförtjust i denna!
    Färgkombinationen är så perfekt. Jag har en av bilderna som bakgrundsbild på mobilen och njuter dagligen.

    SvaraRadera